Saturday, May 21, 2011

Transfer Data Melalui Personal Cloud

Kali ini, saya akan menunjukkan kepada anda salah satu kelebihan Cloud Personal Drive. Mari kita kenali Ubuntu One. Salah satu cara terbaik untuk anda menyimpan personal data secara maya.

Cara untuk anda menggunakan ubuntu one ini sangat mudah, berikut adalah beberapa step yang boleh anda cuba.

Step 1 : Masuk Ke Laman Hadapan Ubuntu One.

Step 2 : Pilih Joint Ubuntu One, Anda akan dibawa masuk ke pilihan Plan simpanan. pilih Ubuntu One Classic dengan klik Joint Now. Anda akan diberi saiz simpan sebesar 2GB..besar tue.

Step 3 : Anda semestinya tidak mempunyai account untuk log in. oleh itu, jom daftar terlebih dahulu, klik button New Account.

Step 4 : Isi Form yang ada, Setelah siap mengisi, Klik Continue. Satu E-mail activation akan dihantar ke email yang anda telah isikan didalam form tadi. ikut arahan yang diberikan didalam email tersebut.

Step 5 : setelah siap process activation. anda akan dibawa ke dashboard Ubuntu One anda, Klik Tab Files dan pilih Upload File. Cuba anda upload satu files.


Step 6 : Mudah bukan?? dan sekiranya anda ingin mendownload files itu kembali, Klik button more, dan pilih Download Files dan  Jika anda ingin delete, klik delete files.

Untuk pengetahuan anda, apa sahaja yang anda hosting disitu, boleh dipublish merata-rata website. sebagai contoh, anda publish image anda, image anda boleh digunakan untuk diletakkan didalam blog anda. Sekiranya anda ingin buat file tersebut "private". anda boleh klik stop publishing.

Bagi saya, kegunaan yang paling sesuai sekali ialah seperti ini.
Sekiranya anda ade wife/husband/pakwe/makwe. dan anda ingin berkongsi file dengan pasangan anda yang mungkin duduk jauh, cara ini ialah yang paling terbaik. sebagai contoh, errrr.... ntah....

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Insyallah, saya akan ceritakan lagi web-web yang 
anda boleh gunakan sebagai file sharing.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)