Saturday, July 16, 2011

Hantar Variable JavaScript ke PHP

Saya ade satu page ni...aaa,gune javascript..pastu nak simpan value javascript nie kedalam PHP $_SESSION['blabla']; macam mane ek??
Seperti yang anda semua sedia maklum, PHP adalah satu server scripting manakala Javascript ialah client scripting. jadi, adakah cara untuk menghantar variable javascript ke PHP?

oooo... so,ape caranye?
cara yang kita boleh gunakan ialah GET method yang ada didalam PHP. GET method akan capture value yang ada didalam URL. dengan cara itu, kita boleh menghantar variable javascript kedalam variable PHP dengan mudah tetapi tak boleh terlalu banyak sebab URL mempunyai limitation daripada POST method.

cube tunjuk example..dah blink blink nieh...
sebagai contoh, code javascript didalam page yang akan menghantar value eddytech ke page php yang akan menerima value eddytech.
contoh code php didalam page yang menerima value eddytech tadi

$terimaYangIni = $_GET['value'];
echo "inilah hasilnya : ".$terimaYangIni;
?>

output di screen : inilah hasilnya : eddytech

ooo...maknenye disini, page php tadi akan capture nilai,varible daripada URL menggunakan GET method laa. bak kata orang..passing through URL??
ya.betul tue.. tetapi ingat, data-data yang sensitif, kalau boleh diENCODE terlebih dahulu menggunakan base64_encode('value yang ingin diencode');
dan untuk DECODE gunekan
base64_decode('value yang telah diencode');

p/s : php sahaja ade function base64_encode dgn base64_decode.

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)