Wednesday, June 8, 2011

Cara untuk Uninstall linux OS dan pulihan windows boot loader

Adakah anda pernah mencuba sistem operasi linux seperti ubuntu dah distribution yang lain? jika anda pernah menggunakannya dan ingin kekalkan operasi sistem(OS) itu didalam komputer anda,maka tutorial ini mungkin kurang berguna kepada anda, akan tetapi, sekiranya anda ingin unistall linux tersebut, ianya memerlukan sedikit kepakaran komputer didalam menguruskannya.

cara untuk uninstall linux daripada sistem anda ianya delete partition linux tersebut. cara yang paling sesuai. akan tetapi, ianya mampu menyebabkan operasi windows anda tidak boleh dimasuki!!. eddytech akan menerangkan cara untuk memperbaikinya didalam masa yang sama, menggalakkan anda untuk mencuba operation system selain daripada windows. kali nie jangan takut-takut untuk try Linux OS.

Tools yang pertama sekali anda perlu ada ialah CD/USB yang boleh boot windows setup/installation atau dipanggil CD windows. (jarang ada pada mereka yang kurang mengenali komputer, kalau nak, refer mereka yang kerjanya format komputer).
itu sahaja tools/software yang kita perlukan. moh, teruskan ke step-step yang berikutnya.

Step 1 : restart komputer anda dan boot-up daripada CD/USB windows installation anda tadi. anda boleh menekan F9 sekiranya BIOS anda mampu recognize shortcut key ini.

Step 2 : windows installation dialog akan muncul, pilih bahasa anda option yang anda inginkan dan klik next.

Step 3 : kemudian pilih option "repair your computer". tunggu sehingga loading selesai, dan klik next. masukkan password user sekiranya account windows anda mempunyai password.


Step 4 : kekotak option way's to repair windows akan muncul. pilih option Command Prompt (bawah sekali)

Step 5 : taip bootrec.exe/fixmbr dan tunggu sehingga muncul the operation complete successfully ..tak sampai seminit pun dah siap...

Step 6 : restart kembali komputer anda seperti biasa. sekarang windows loader akan mengambil alih booting session.

Step 7 : masuk kedlm operasi windows anda, right click pada my computer, pilih manage, dan pilih option Disk Management.

Step 8 : kemudian remove partition linux os tersebut. untuk kenal pasti pastition linux, ianya tidak mempunyai label dan letter drive.

====================================================
kurang faham? PM saya.. sy akan bantu secepat yang mungkin.
====================================================

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)