Friday, May 27, 2011

gunekan google site untuk hosting

Apa kegunaannya? macam tak penting je.
ianya boleh digunakan untuk anda hosting file anda didalam laman maya dan boleh digunakan untuk sharing dengan rakan-rakan taulan anda atau secara terbuka. sebagai contoh, JavaScripting hSlide dan Sub-JQuery plugins didalam blog ini dihosting menggunakan google site milik saya.

hurmp..susah tak nak buat?
agak mudah, tetapi memerlukan sedikit kepakaran dan pemahaman. 

Okehh.... macam mana caranya?
pertama sekali, pergi ke laman google.com. Click more dan pilih site. kemudian click create new sites. Kemudian, lengkapkan form yang diberikan.
Klik untuk perbesar. (power by hSlide)
lengkapkan form

Setelah siap creating site, anda click more options dan pilih manage site. didalam bahagian manage site, anda klik attachments, dan upload file yang anda ingin kongsikan. upload progress bar tidak akan ditunjukkan. sebaliknya satu kekotak warna kuning akan menunjukkan sama ada file anda telah siap diupload ataupun tidak.
Option / dashboard manage site
yeaa...dah siap upload.
setelah siap upload, anda klik pada tulisan download dibawah file yang anda telah download itu tadi. kemudian click copy link address. kemudian masuk ke blog atau website anda. dan buat link ke file anda host di google site tadi untuk pengguna mendownloadnya.
Buat link ke google site tadi
Contoh blog saya menggunakan google site untuk embed JavaScript

Ada apa-apa halangan (limitations)?
yurp, ada. saiz file yang dibenarkan untuk hosting kedalam free basic google site hanyalah 100MB... Keciknye.....Insyallah. dalam post akan datang, saya akan tunjukkan satu web hosting yang support host yang lebih besar.

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)