Tuesday, January 18, 2011

Create Satu Partition Baru Tanpa Format Mahupun Buying New Hard Dics

Pastinya anda pernah mencari jalan bagaimana untuk membuat satu partition baru didalam computer anda tanpa perlu membeli additional hard dics mahupun memformat semula computer anda, kini, anda boleh melakukan itu semua tanpa perlu menghiraukan problem yang terjadi sekiranya anda ingin membuat a new partition. Bagi pengguna windows vista dan windows 7, satu kelebihan yang ternyata daripada XP selain daripada system booting yang berbeza dan AERO, anda akan mendapat system virtual dics management yang dimana banyak perkara yang sukar dilakukan di windows  XP, boleh dilakukan sekiranya anda menggunakan windows vista and above. Salah satu daripadanya ialah virtual dics management yang saya ingin terangkan salah satu fungsi utamanya.
Click to enlarge

 Okey, kita straight to the point, saya akan menerangkan serba serbi cara-cara untuk create partition baru tanpa perlu membeli hard dics atau formatting.

Step 1 : Klik start menu,pada my computer word, anda right klik dan pilih manage.
Click To Enlarge
Step 2 : Setelah itu, Computer Management panel akan keluar, pilih dics management
Step 3 : Kemudian, anda pilih mana-mana dics yang anda ingin gunakan sebagai a new partition. Windows 7 kebiasaannya membenarkan hanya 3 partition didalam satu dics.
Step 4 : right klik pada dics/partition yang anda ingin create new partition dan pilih shrink volume option.
Click To Enlarge
Step 5 : masukkan volume/size partition yang anda ingin create, sekiranya anda ingin divide partition secara ½, anda hanya perlu klik shrink kerana windows telah meletakkan ½ volume daripada main dics/partition yang anda ingin kurangkan, sebagai contoh, hard dics anda 1TB, sekiranya anda tidak mengubah volume untuk shrink, windows terus menetapkan 500GB – 500GB ataupun ½ TB.

Click To Enlarge
Kini anda telah mengetahui cara-caranya dan pastinya memudahkan dunia perkomputeran anda, Selamat mencuba. 

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)