Sunday, April 3, 2011

no external storage are allow here

salah satu cara pencurian data ialah stealing menggunakan thumdrive, biarpun menggunakan cara lapuk untuk stealing data, but yet, cara ini adalah paling berkesan dan tidak memerlukan knowledge base yang tinggi. stealing data menggunakan thumdrive/external storage bukanlah sukar untuk dilindungi, akan tetapi, sekiranya anda nak meninggalkan laptop/desktop anda buat sementara waktu, dan anda meminta rakan anda untuk jaga buat beberapa hari, adakah cara lain untuk lindungi data anda lebih selamat. sepertimana contoh-contoh program sekuriti yang saya telah producekan lepas, still masih ade "hole2" atau cara-cara untuk dapatkannya. kali ini, mari kita cuba menggunakan cara yang lebih kasar by blocking akses READ or WRITE or BOTH storage akses.

berikut adalah cara-caranya

step 1 : taip gpedit.msc
step 2 : expand ke tab "computer configuration/administrative template/system/removeable storage access"

step 3 : dibahagian setting double klik "removable disks:deny read access" dan pilih enable sekiranya anda ingin tutup sebarang perhubungan dengan external storage. dan sekiranya anda ingin block writing ke dalam external storage, anda boleh enable option "removable disks:deny write access". 
 berikut adalah hasilnya sekiranya ada yang ingin copy data daripada dalam komputer anda kedalam thumdrive dia
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
komen dan pandangan anda amat dihargai.

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)