Sunday, February 27, 2011

Uji kepintaran/kekuatan browser algorithm, CPU arithmetic dan GPU calculation anda

gate logic design
huh, tajuk yang sekali lagi berbau aneh.. well, sememangnya CPU pintar mengatasi banyak perkara. tapi tahukah anda, CPU merupakan satu benda/pemproses yang sebenarnya langsung x pintar cuma pantas sahaja? CPU/GPU berfungsi daripada on-off circuit yang menjadikan pengaliran atom tersebut bertukar,tukar laluan dan cas. atom tersebut diibaratkan membawa satu bit data. Bahasa yang satu-satunya difahami oleh computer ialah bahasa mesin yang menggunakan binary sebagai data/taturcara. binary terdiri daripada 2 nombor sahaja. 0 dan 1. yang dimana dalam bahasa mudahnya, 0 bermaksud off, 1 bermaksud on. well actually, sebenarnya dalam dunia physic, gate logic menerima/mengalirkan arus mengikut arus tertentu. (alamak.ape nieh...tak phm, tak paham.) okeh, lupekan pasal pasal gate logic dan 0 dan 1 tadi. berbalik kepada topic.(kompom exam fail, tny lain jawab lain)

baiklah, algorithm ini adalah satu cara ataupun design bagaimana untuk menguruskan dan menyelesaikan sesuatu masalah. percaya ataupun tidak, setiap operating system/software/program wajib mempunyai own algorithm! tanpa algorithm CPU/GPU/IC hanyalah satu benda dungu yang meng-execute program/instruction secara membabi mengkhinzir buta. dengan adanya algorithm ini tadi, cpu akan menyelesaikan task/instruction yang diberi secara sistematic dan berkesan. sebab itulah operating system memainkan peranan dalam performance sesebuah computer(bkn hardware computer itu sahaja)
AMD fireStream, membantu menambah kemampuan calculation CPU/GPU

untuk menguji keberkesanan/kekuatan algorithm CPU/GPU anda, anda boleh mencuba test-test dibawah.(juga menguji kepantasan CPU dan GPU anda)
maze solver
HTML5 sudoku
browser hunt
browser flipextreamly berat
Asteriod Belt
selain itu juga, anda boleh mendownload software-software seperti 3D-Mark , sisoft-sandra , PC-wizard(benchmark) dan banyak lagi,

oleh itu, plug-in - plug-in software adalah penting untuk driven hardware anda ketahap yang lebih berpatutan, sebagai contoh, Open CL mempunyai algorithm tersendiri untuk drawing/accelerate kemampuan graphic anda.(memerlukan hardware yang supporting it). sekiranya anda mempunyai hardware yang advance, tetapi anda membekalkan kepada computer anda algorithm version lama, semestinya satu kerugian untuk anda. :)

*kemampuan/kelajuan pemprosesan bergantung kepada CPU/GPU architecture, clock speed, ALU , Operating system, software algorithm, register , cache ,I/O chipset, physical storage, memory FSB,memory clock and latency yang memberikan impak yang besar
**berdasarkan algorithm, arithmetic , logic inilah memainkan peranan kepada kepantasan sesebuah CPU.

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)