Sunday, January 23, 2011

Cara Untuk Lock Folder Option using Registry

Click To Enlarge
Pernahkan anda menggunakan cara hidden file untuk melindungi file-file/folder pribadi anda, haha, mesti sesetengah user ada buat gitu kan, penggunaan hidden files memang terbaik untuk jaga data anda, biarpun timbul/nampak sekiranya menggunakan command tree, tetapi cara ini adalah lebih mudah dan of course, x memerlukan password. hehehe. Biarpun cara begini better, tetapi Folder Options menjadi satu masalah pula sekiranya boleh di access secara sesuka hati, Notes : biarpun anda select all, akan tetapi, folder/file yang hidden tidak diselect, ini kerana files/folder's yang diselect hanyalah visible folder/file's only, berbalik kepada folder options tadi, Folder Options nie diumpamakan sebagai pengkhianat jugak, biarpun kita dah hidden, dengan hanya menggubah simple klik je, segala-galanya terpampang depan mata, hehe.. so, mcm mana kita nak block folder options ni
dari menjadi duri dalam daging, ape yang anda nak hiddenkan, terletak kepada individu, aku punya laptop/desktop, aku punya suka laa...hahaha. moh,ikuti steps yang disediakan.hehe..

First of all, anda perlu berhati-hati didalam directory registry yang saya akan beri, klik betul-betul, jangan tersalah, kerana anda akan "mengusik" sistem dalaman computer anda.

1. klik stat menu, bg pengguna windows XP, anda klik run, bg pengguna windows vista/7, anda type je kat "search program and files tue",taip regedit, dan hit enter. accept any income message dialog yang appear bg pengguna windows vista/7.

Klik To Enlarge
2. Anda akan jumpe registry editor, disinilah segala data-data system komputer anda diselengara, registry editor merupakan satu database berkenaan konfigurasi komputer anda, setiap single key adalah diambil kira, di registry editor, akan ada 2 frame, satu explore frame, satu lagi options/data frame, di bahagian explore frame, anda expand.... !ingat, jangan salah directory key.

Click To Enlarge
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

*Sekiranya anda tidak mempunyai Explorer, maksud saya, key anda sampai sini je "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies"
anda boleh right-click pada policies punye directory data, select new-key dan taip Explorer.

Setelah anda masuk kedalam Explorer punye key, anda pilih, new-DWORD (32-bit) Value, Namakan sebagai NoFolderOptions , Huruf besar diambil kira.

Click To Enlarge
Click To Enlarge
3. dah siap rename, anda double klik pada keyword yang anda taip td,ubah value data ke 1, sekiranya anda ubah value data ke 1, ini bermakna anda telah buang folder options, manakala sekiranya anda ubah value ke 0, bermakna anda telah enable folder options. hihi..mudah kan, mari kita mudahkan lagi

Click To Enlarge
4. anda klik NoFolderOptions td, klik sekali sahaja, jangan double klik lak, klik file, select export, namakan files mengikut data value yang anda set tadi, klu value 1, anda namakan Lock, pastu, dah siap export, ubah value ke 0, atau satu, value berlawanan dengan value yang anda pilih set mula tadi. pastu klik file,select export, again, namakan mengikut value, 1 for Lock, 0 for Unlock
Click To Enlarge

pastu, close regisry editor, kali nie, klu anda nak lock, just double klik key yang anda dah export tue.mudah kan,

CARA PALING MUDAH BY EDDYTECH.my
1. sekiranya anda pening2 dengan registry, haha, bukak notepad, copy word dibawah ini dan savekan dengan nama Lock.reg.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoFolderOptions"=dword:00000001


2. bukak satu lagi notepad baru, copy this whole word, namakan Unlock.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoFolderOptions"=dword:00000000

Click To Enlarge
3. kalau nak lock, anda double klik Lock.reg, kalau nak enable folder options, double klik Unlock.reg, accept any incoming message. 

*Sekiranya anda copy files lock.reg dan unlock.reg ini kedalam thumdrive dan double klik file nie kat mana-mana laptop, secara automatik folder options komputer yang anda double klik tersebut terkena effectnye,jadi, jangan dok pedajal member tau, insyallah, next thread saya akan post cara-cara nak disable registry editor daripada digunakan....


*anda perlu Log-Off computer anda selepas anda double klik/ ubah setting FolderOptions diatas, x payah restart, just log-off je..hehe...


eddytech.my copyright 2011, feel free to share, tp pautkan la link ke blok saya, jangan la simpan je..ilmu for all..hehe..

2 comments:

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)