Friday, May 13, 2011

Extra Blocking Control


Sepertimana post saya yang ini, anda telah diterangkan cara untuk block certain-certain object didalam sesebuah page. kali ini, saya akan kenalkan kepada anda beberape blocker terbaik untuk memudahkan anda load sesebuah page. dan semestinya, trick ini telah diuji pada browser Mozilla Firefox, bagi google chrome, hampir sama sahaja. Jom kenali Add-on tersebut.

FlashBlock : oowwhh, saya paling suka dengan add-on yang ini, betul-betul membantu bila nak masuk blog-blog yang mempunyai auto-play song, if, kita nak dengar lagu tersebut, kita perlu klik button play yang ada ditengah-tengah flash yang diblock. add-on ini block semua jenis flv, swf atau pendek kata, apa-apa yang bergantung dengan flash. Kelemahan add-on ini ialah, sekiranya anda mendengar lagu daripada playlist youtube, anda perlu klik play setiap kali ke next song. agak leceh, tp bagi saya, banyak kebaikkan daripada keburukkan.

AddBlock Plus Pop-up : add-on yang ini agak simple, biarpun browser baru sudah dilengkapi dengan kemampuan "prevent this page from making any dialog box", tetapi, add-on ini masih berguna. tahukah anda, sekiranya seorang blogger atau web designer buat code alert ini, ianya sebenarnya mengalih "fokus" anda kepada page yang mengeluarkan warning tersebut. dengan adanya add-on ini, ianya amat membantu.. :)

BlockSite : add-on ini lebih kepada ban sesebuah website daripada dilayari ataupun diklik masuk. agak menarik bagi ibu bapa yang mungkin membaca entry ini  -_-' .

NoScript : add-on ini lebih kepada mereka yang mempunyai skill dan kemahiran komputer yang tinggi dan juga sentiasa bersedia untuk banyak clicking. add-on ini amat-amat tidak sesuai bagi mereka yang mungkin kurang mahir tentang web computing. add-on ini mesti dielak. memang mengangu anda untuk view sesebuah webpage. add-on ini boleh menyebabkan masalah viewing yang agak teruk sekiranya pengguna add-on ini tidak mahir menggunakannya. Tp terbaik bagi mereka yang mementingan speed dan keselamatan. (lebih kurang sama dengan entry saya yang ini)

----------------------------------------------------------------------------------------------
Klik Pada Image untuk Download Add-On Ini

0 comments:

Post a Comment

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)