Sunday, March 13, 2011

Bila Laptop Compaq CQ-40 "Dibedah" (UPDATED)

assalamualaikum dan salam sejahtera semua, post berikut ini saya tidak tujukan pada sesiapa, hanya sekadar berkongsi maklumat dengan anda semua, baiklah, begini cegithe nya. pada suatu hari, burung-burung berkicauan.. angin-angin berhembusan... chit.. begini...rakan saya, dia hantar laptop ke sebuah warung kedai komputer dalam UiTM, khabar daripada tukang repair tue lepas dia diagnoss laptop member saya, dia kata graphic card (GPU) cair kat dalam laptop tue, dengan tidak semena-mena, kawan saya nie pun mengikut sahaja apa yang orang repair laptop tue cakap, kebetulan petang tue, kawan saya nie tanya kat saya, berapa harga graphic card laptop, nak nak pulak blog saya baru post pasal bedah laptop dan kebetulan dalam makmal, apa lagi, saya show la yang sebenarnya graphic card laptop tidak boleh dituka (certain shop kat lowyat buleh tukarkan). dia pun cerita-ceritu-ceriti pasal laptop dia, saya pun apa lagi, mengarahkan kawan saya nie gie ambil semula laptop tue untuk saya periksa, dengan hanya raba-an pada ekzos laptop tue, saya perasan bahawa kipas laptop tue tidak hidup, soo, saya cakap la saya nak bawak balik.....

bila dah bawak balik, apa lagi, bedah la nak bagi sure atau tidak yang CPU fan fungsi atau tidak, berkerumun member-member umah tengok..haha... it took 3 jam untuk menyelesaikan cara-cara nak bedah laptop tue, mak datok, laptop brand HP atau Compaq paling cibai susah kalau nak bukak.. tencion... bila dah bukak, test-test memang kipas dah stuck...tak boleh spin.. dah lepas confirm, kena pasang balik...satu lagi perkara yang menyakitkan hati.....-,-... bala-bala.... kenapa saya pasang balik, sebab nak bawak balik ke KL. Spare part laptop murah sket disana..jengka??

Jom Layan image-image yang sempat di-capture
Back Panel Compaq CQ-40
Main Board Compaq CQ-40
Sepertimana image yang anda lihat diatas, hanya anda semua dapat memahami kenapa CQ-40 dikenali laptop panas, Dah lah menggunakan CPU AMD, nak nak pulak 1 batang heat pipe untuk sejukkan GPU/Chipset dan CPU???? dan hanya seciput heat sink untuk blow panas-panas daripada CPU dan chipset/GPU... lepas nie jangan beli brand Compaq or HP yang menggunakan CPU AMD!...anda boleh baca disini
Terburai...kompom lepas nie aku masuk lokap
CPU AMD Athlon sebelum dibuang thermal paste
Bahagian heatpipe yang paling hujung sekali tue, bawah dia ada chipset/GPU.. yang besar tue CPU..
Snap-shot heat pipe..halus je untuk tampung panas CPU dan Chipset
Kalau nak cerita pasal mana laptop mudah dibedah, berdasarkan pengalaman lalu, laptop brand HP dan Compaq paling leceh untuk dibuka..kerana skru nya banyak jenis dan tidak ditanda dengan colornya....
CPU dan Chipset/GPU yang telah diletakkan dengan thermal paste baru...

Nie lah kipasnya...RM50..1 bulan warranty..ada sape-sape buleh dapatkan lebih murah...comment below or email me


Stablility Test Menggunakan Microsoft VIsta..highest tem reading waktu nie 77oC
Cepat Je temperature turun bila dah ganti thermal Paste
Highest Temperature reading selepas ganti thermal paste dan menggunakan OS win 7, test selama 9 minit full stress
lowest temperature CPU selepas bedah

15 comments:

  1. aku pon pki laptop ni. cepat sgt pnas. n now skrin laptop tu asek merah2 / hijau je. tatao na watcane. ble panas je dye trus tuka kaler, of ta, dye normall je T-T

    ReplyDelete
  2. kalau ade warranty...plz sent to nearest service center...
    laptop CQ-40 line AMD mmg terkenal dengan problem Panas dan LCD prob

    ReplyDelete
  3. so maksud nya srvice center leh tukar skrin yg de poblem garis2 ijau kt bwh skrin tu? coz aritu beli warranty 3 taun punye..

    ReplyDelete
  4. yurp... selagi ada defect yang bukan dibuat oleh ada, selagi itu anda boleh sent warranty...dgn syarat ada warranty dan resit pembelian :)..
    tak silap saya, anda cube search ACER HIGH POINT SERVICE CENTER, kalau tidak silap. dekat USJ :)

    ReplyDelete
  5. Acer?? Tp Lp sy CompaQ CQ40. tau x service center yg de dkt area Low Yat or Times Square ke.. tu je tmpat yg leh smpai gn KTM/LRT.

    Kalau Acer rasanya de service center die kt TS.

    ReplyDelete
  6. ouh begitu. tp kalo servis sndri how much it will cost me?

    ReplyDelete
  7. @Anoy,compaq eaa....klu nak cpt dan better, go ke HP tower, dkt dgn Damansara Height. approximate dlm 10-14 hari siap la :)
    @Lieyna, firstly, kena check bg sure sama ada LCD yang prob or port graphic yang prob, kemudian baru leh survey hardware part.

    ReplyDelete
  8. POOPman : satu grease/gam untuk pastikan permukaan CPU dgn heat sink melekap dengan lebih penuh.

    ReplyDelete
  9. dengan syarat ada waranty dengan resit.tapi kalau waranty tu dah lama habis? boleh hantar service lagi?:)

    ReplyDelete
  10. boleh jer... tp kena bayor laaa :)

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. boleh suggest x laptop yg better dri compaq cq40..?

    ReplyDelete
  13. line-up compaq sy kurang knowledge tentang tue... sy tahu AMD punye line-up je... sob sob

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)