Monday, February 14, 2011

Apakah yang akan terjadi kepada dunia pengkomputeran sekiranya AMD/ATi tiada lagi?

Seperti yang kita semua sedia maklum, AMD/ATi merupakan main competitor kepada Intel didalam CPU X86 dan Nvidia didalam GPU processing Unit. akan tetapi, sejak tahun 2006, AMD/ATi mengalami penyusutan kewangan yang teruk sehingga tahun 2009, biarpun AMD memenangi Intel didalam hal mahkamah berkaitan isu Intel "membeli" OEM company supaya pushing product intel, tetapi itu tidak cukup bagi AMD untuk bangkit semula, dengan Global foundries yang kini dimiliki oleh UAE, AMD sekali lagi mengalami masalah terbaru apabila sebahagian daripada director mereka, meletak jawatan menyebabkan company tersebut mengalami masalah yang semakin rumit. mungkin dengan perletakan jawatan mereka, AMD boleh menjadi lebih jitu dengan perubahan management, tetapi, sekiranya jawatan tersebut tidak diisi segera. maka, akan menjadi masalah bagi AMD/ATi kerana tiada nakhoda yang sepatutnya memimpin mereka.
Dengan berita terbaru berkenaan Dell berkemungkinan membeli department chip design AMD, ini merupakan satu berita buruk, jika anda masih ingat, Dave Orton memimpin division ATi dahulu, selepas beliau meletak jawatan, AMD/ATi mengalami masalah teknologi yang teruk, pada waktu itu, graphic card 4-series tidak mampu menyaingi Nvidia GPU secara better. Setelah migration pencipta Phys-x Nvidia ke ATi, kita dapat lihat, graphic card 5-series daripada ATi merupakan huge successful kepada AMD/ATi. dengan kejayaan GPU 5-series tersebut. AMD/ATi mendapat revenue pada tahun 2009 dan 2010. Nvidia ketinggalan selama beberapa bulan sebelum kini, Nvidia kembali merampas takhta fastest GPU kerana AMD/ATi mengalami masalah internal. Sesuatu yang kurang menarik apabila kejayaan GPU 5-series ATi tidak diteruskan atas sebab kegagalan management AMD/ATi, anda sudah tahu bahawa sekarang, there is no more ATi. mungkin Fusion menjadi nama untuk mengantikan ATi. Kini. masalah tersebut telah melanda kepada dua-dua division, dari segi CPU yang sedang mengalami masalah execution, dan GPU yang mengalami masalah process technology menyebabkan masalah yang dialami AMD/ATi semakin parah. hanya yang mungkin dapat menyelamatkan AMD/ATi ialah FUSION technology dan BULLDOZER technology yang dimana, 1 daripada product fusion telah berada dipasaran sekarang. dan bulldozer yang berkemungkinan bulan mei akan direlease kepada pasaran semasa. Jika diperhatikan, anda pasti jarang menjumpai laptop yang menggunakan kemampuan CPU AMD. bahkan, sesetengah daripada kedai komputer, seakan -akan mengalakan pembeli membeli Intel, pushing Intel CPU yang menyebabkan masalah yang menimpa AMD semakin rumit. Sekiranya keadaan ini berterusan, Anda sebagai pengguna yang akan merasai kesannya nanti, Apakah yang akan terjadi kepada dunia perkomputeran sekiranya AMD tiada lagi. adakah dunia perkomputeran seindah yang anda alami sekarang. cuba kita lihat kembali teknologi-teknologi yang berjaya AMD hasilkan.

- CPU yang berjaya mencapai 1GHz
      + pada mulanya, Intel yang menekan kepada pengguna bahawa "the higher CPU clock speed, the better the CPU, akan tetapi, Intel tidak berjaya menghasilkan CPU yang mencapai kelajuan 1000MHz. akan tetapi, AMD terlebih dahulu memintas mereka. setelah AMD berjaya memintas, Intel mengumumkan untuk membuang teknologi Net-Brust yang menyebabkan CPU tidak sesuai mencapai higher clock untuk menjaga TDP dan power consumption.

- CPU yang mempunyai more than one core
    + Tahukah anda, bahawa AMD merupakan company pertama yang menghasilkan CPU dual-core? teknologi dual-core dihasilkan oleh AMD dan di-implan ke Opteron processor. Intel mengambil teknologi ini dan memasukannya kedalam CPU mereka, mungkin anda mengatakan Intel yang menghasilkan terlebih dahulu, sebenarnya tidak, Intel mencipta Hyper-threading technology yang menyebabkan CPU yang single-core menjadi dual-core didalam system yang pada aslinya, CPU tersebut adalah Single-core.

- Hypertransport technology
    + Mungkin anda pernah mendengar QPI. teknologi yang dicuri daripada AMD hypertransport technology yang telah lama berada dipasaran. hypertransport teknology membuang FSB daripada system dan seterusnya menyebabkan CPU buatan AMD lebih better daripada segi Gaming dan fast transfer application.

Berikut merupakan core kejayaan AMD. mungkin ada banyak lagi. biarpun mungkin Intel berjaya menghasilkan banyak lagi teknologi seperti turbo-core, power-gating, hyper-threading, dan sebagainya, tetapi, major discover yang AMD hasilkan lebih mengubah teknologi CPU, termasuklah Sandy-bridge yang pada asalnya meniru teknologi yang dicadangkan oleh AMD daripada tahun 2006 lagi, iaitu merge/fusion between CPU and GPU. dan kini, Intel mengikut teknologi tersebut.

Tidak dinafikan bahawa, CPU buatan AMD sememangnya mempunyai banyak kelemahan, cepat panas, power hungry, dan ofcourse.. SLOW... tetapi kemungkinan anda lupa bahawa, kebanyakan software yang berada dipasaran seakan-akan bias kepada Intel, tahukah anda bahawa Super-pie salah satu software yang betul-betul memalukan AMD? AMD masih lagi menggunakan old process architecture yang menyebabkan processing speednya tidak fully efficient untuk new software. sekiranya tiada AMD, berkemungkinan, kita tidak merasa lagi dual-core CPU, Hypertransport mahupun lain-lain.

Paling penting sekali, kehadiran AMD menyebabkan anda berkemampuan merasai high speed CPU dengan harga yang sangat berpatutan. That the point. sekiranya AMD tiada, adakah anda dapat merasai 6-core CPU dengan price serendah RM500++?? mungkin bagi yang berkemampuan, tidak hairanlah, bagi mereka yang tidak berkemampuan, adakah peluang untuk mereka merasai high-speed computing? persaingan yang dimulakan dengan persaingan "clock speed" kemudian diheret ke persaingan "number of cores" dan kini diheret lagi dengan persaingan "GPU+CPU" menambah satu lagi jalan cerita kedalam dunia perkomputeran.

Sekiranya AMD/ATi tiada, persaingan apakah yang boleh dicetuskan sekiranya Intel memonopoly seluruh dunia CPU? persaingan yang sudah tentunya membawa kebaikan kepada anda semua. dan ofcourse. dengan adanya persaingan ini, teknologi semakin berkembang, CPU become much-much-much affordable. AMD e-350 hanya RM1300++, bukankah satu yang elok bagi mengalakan seluruh masyarakat kita merasai komputer? mengembangkan lagi pengetahuan untuk seluruh pelusuk masyarakat, sekiranya anda masih ingat pada tahun Intel Introduce Intel core 2 dahulu, berapakah harga awal yang diletakkan oleh Intel? adakah menepati performance per price. remember. setiap apa yang anda laburkan ke Intel, akan masuk kedalam akaun Yahudi.. dan latest news bahawa DELL ingin membeli department chip design AMD, tahukah anda DELL merupakan company daripada Yahudi dan company ke-tiga terbesar dalam OEM company? Monopoly hanya menyebabkan dunia perkomputeran menjadi semakin sunyi. paling mudah, adanya maxis broadband, Wimax, menyebabkan streamyx bertukar menjadi unify, adanya maxis broadband, Wimax jugalah menyebabkan kita dapat merasa internet. Misconception anda menyebabkan mereka yang sepatutnya dapat merasai perubahan teknologi,tengelam disebabkan high-price dan huge misconception. AMD, we need you.

daripada:
Admin eddytech.my

*Setiap orang berhak mendapat merasai kesenangan dunia. dan setiap orang bebas mengeluarkan pendapat. suarkan pendapat anda sekiranya anda mempunyai pendapat yang lebih bernas. sertakan link ke blog anda untuk sama-sama berkongsi ilmu.

2 comments:

  1. info yang baik. kebanyakkan dari kita tidak tahu langsung tentang cpu. Sepatutnya info ini tersebar kepada serata pengguna, supaya kita sedar tentang kesan kepada kita juga suatu masa nanti.

    Harap-harap AMD dapat terus bersaing. Intel sememangnya tak senonoh dalam buat kerja mereka.

    ReplyDelete
  2. Hopefully begitu, supaya price komputer become affordable dan berpatutan

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)