Sunday, January 29, 2012

Tips Membeli Laptop Disamping Menjaga Poket.

Kali ini, saya akan berkongsi sedikit info dan tips untuk anda. Tips ini khas bagi mereka yang mementingan budgeting didalam membeli sebuah laptop yang bersesuai serta kena dengan harga dan performance. Sekiranya  anda tidak ambil kisah berkenaan budgeting didalam membeli sebuah laptop, Semestinya entry ini tidak bersesuai untuk anda. Tapi kalau nak baca juga, apa salahnya. Ilmu....

Pertama sekali, Berapa anda budget untuk sebuah laptop?? below RM1000 or below RM2000 or  below RM3000. Sekiranya anda budget below RM1000 or below RM1500. Maka info ini bersesuai untuk anda. Sekiranya budget anda lebih daripada RM2000, Saya mengagak bahawa anda mungkin mencari laptop yang high end.

Kedua, Anda menggunakan laptop, lebih kepada penggunaan apa?? Adakah anda menggunakan laptop untuk heavy gamer? ataupun sekadar browsing dan basic game?

Sekiranya anda budget lebih kurang RM1500 dan kebawah, serta anda inginkan laptop yang mampu play video full HD dan juga basic gaming, saya sarankan anda mendapatkan laptop yang menggunakan processor AMD APU seperti E450 ataupun AMD APU A4 ataupun mana-mana laptop brand intel yang mempunyai graphic card. Ini adalah penting, kerana, laptop yang tidak mempunyai graphic card (kebiasaanya laptop yang menggunakan processor intel) tidak mampu deliver rich multimedia capability kepada anda. bagi memudahkan anda untuk memahami perkara ini, Kebanyakkan laptop yang dikuasakan oleh AMD APU seperti AMD E450 mampu memberikan kepuasan kepada anda didalam masa yang sama, tidak merabakkan poket anda.

Asus k43U Series
Sebagai contoh, Laptop ASUS k43U series sudah cukup memadai untuk memberikan kepuasan browsing(melayari internet seperti youtube) dan kepuasan HD yang memadai. Setiap laptop yang dikuasakan oleh AMD APU sudah tersedia dengan graphic card. ini secara tidak langsung, menambah kemampuan sesebuah laptop dan menjadikan laptop lebih sejuk (disamping menambah jangka hayat sesebuah laptop) dan juga jimat tenaga.

Sekiranya anda budget bawah daripada RM1500 dan anda lebih banyak menggunakan applikasi yang memerlukan kekuatan CPU yang tinggi seperti compailing,amature video maker, basic 3D. Laptop yang dikuasakan oleh processor Intel (pastikan mempunyai Graphic card) adalah lebih baik. Ini kerana, Processor intel sepertimana yang anda sedia maklum, lebih pantas didalam General Application. Manakala Processor AMD lebih bagus didalam Multimedia Entertainment dan Basic Gaming.

Perkara paling penting sebelum membeli sebuah laptop, Anda harus tahu, untuk apa anda gunakan laptop yang bakal anda beli. Sama ada general application or Multimedia Application. Hint dari saya disini, Laptop yang dikuasakan oleh AMD jauh lebih murah, sbg contoh ASUS k43U series yang dikuasakan dengan AMD APU E450 jauh lebih bagus daripada laptop yang dikuasakan oleh Intel. (didalam multimedia capability) dan sekiranya anda menggunakan laptop anda untuk compiling, applikasi yang banyak memerlukan kira-kira. maka Laptop yang menggunakan processor intel, it's the most best choice.

Elakkan daripada membeli sebuah netbook.
Adalah lebih bagus anda membeli
sebuah tablet daripada sebuah netbook.
Kebanyakkan program dizaman sekarang menggunakan GPGPU dimana program tersebut boleh juga diproses oleh graphic card yang dimana secara tidak langsung menambah respond time program tersebut. Kebanyakkan game didalam browser seperti farm ville dan sebagainya memerlukan Adobe flash dan Adobe flash boleh menggunakan kemampuan graphic card untuk menambah kelajuan pemprosesan flash yang anda guna. Microsoft Office Power Point juga menggunakan teknologi GPGPU. Ini bermakna, anda tidak perlu sebuah laptop yang terlalu mahal untuk presentation yang berharga bagi anda.

Selain itu juga, Saya bersedia untuk membantu anda didalam membeli sebuah komputer/laptop yang bersesuai dengan budget anda dan penggunaan anda. Saya tiada niat untuk promoting AMD mahupun Intel. Saya cuma ingin anda tahu, bahawa mungkin ada pelaburan yang lebih baik serta berpadanan dengan jumlah yang anda ingin laburkan didalam membeli laptop. Namun begitu, Keputusan mutlak terletak ditangan anda.. saya hanya sekadar share knowledge dengan anda semua. :)

P/s : Salesperson akan push anda dengan macam-macam product. but still, choice dan knowledge penting ditangan anda. The more you know, the harder you getting cheat when buying sumthing. :)

---------------------
Saya juga menggunakan AMD E350 APU processor, dari apa yang saya rasakan, komputer saya tidak lembab apabila playing video full HD dan jauh lebih pantas daripada netbook sya
---------------------

16 comments:

  1. mohon pendapat antara atom cedar trail & amd brazos c60. saya sedang mncari netbook

    ReplyDelete
    Replies
    1. dongtam
      game mu
      http://nhatroso.net/
      http://nhatroso.com/
      nhạc sàn
      tư vấn luật
      dịch vụ thành lập công ty trọn gói
      công ty luật
      tổng đài tư vấn pháp luật
      thành lập công ty
      http://we-cooking.com/
      chém gió
      trung tâm ngoại ngữnhiên một màn.

      Một cái cực lớn linh hồn cánh cổng ánh sáng theo Tiêu Viêm sau lưng chuyển qua Tiêu Viêm đỉnh đầu, cùng Thiên Địa cùng đủ, một cổ kinh khủng hấp lực lại lần nữa phóng thích, đối với cái kia Nghiệt Xỉ Ma Hổ hút đi!

      Đúng lúc này , mặc kệ bằng cái kia Nghiệt Xỉ Ma Hổ như thế nào cố định, hắn đang tại cái kia một phương thổ địa trực tiếp bị nhấc lên lên, giờ phút này Nghiệt Xỉ Ma Hổ cũng là toàn thân vết máu loang lổ, hiển nhiên là bị trọng thương, mắt thấy cái này đầu Ma Hổ sẽ bị hút đi vào thời điểm, đột nhiên một đạo bóng người màu đen xuất hiện, nửa câu lời nói chưa nói, trực tiếp tiến vào giống như vòi rồng một

      Y hệt hấp lực trụ ở bên trong, đem bản thân bị trọng thương Nghiệt Xỉ Ma Hổ dẫn theo đi ra.

      Mà ở vào trong gió lốc Tiêu Viêm chỉ thấy một đạo bóng đen hiện lên, rồi sau đó lại lần nữa nhìn lại, liền phát hiện cái kia Nghiệt Xỉ Ma Hổ đã bị người dẫn tới địa phương an toàn.

      Delete
  2. anon, Pada masa kini, Netbook tidak berbaloi untuk dibeli. Ultrabook akan replace netbook didalam tempoh masa terdekat. Sekiranya anda ingin saiz yang kecil, anda boleh menggunakan tablet yang dikuasakan dengan Windows Based OS. :)

    ReplyDelete
  3. laptop utk heavy gamers tp below rm2000? :)

    ReplyDelete
  4. nk crik laptop bdget bwh 1500,sy minat edit gmbr..n xpenah pki laptop lgi..n xtau lgsg tentang laptop,cdg ahad depan nk crik kat lowyat..blh bgi pendapat..apa yg sy kena crik?
    ni email saya [email protected]
    bantuan anda amat saya hargai..tq :)

    ReplyDelete
  5. sy nk cr laptop juga..tp buget bwh rm1800..sy suka brand asus..ttp x tau model asus mana yg berbaloi dibeli dengan harga tue..coz sblum nie pkai toshiba n acer..x brape puashati..harap dapat bantu..:).email sy : [email protected]

    ReplyDelete
  6. nak tanya,saya berminat untuk membeli ultrabook below rm2000. saya berminat dengan jenama lenovo ideapad u310 kerana harganya berpatutan.kalu boleh,saya nak cari storage besar,ade tempat letak cd.boleh suggest jenama lain?n lenovo tu ok x?

    ReplyDelete
  7. Nak tya... klu sy nk beli laptop utk update software hp sambil mengedit gambar lap top model ape yg sesuai... mntak pendapat... pening dgr ayat2 saleperson...

    ReplyDelete
  8. salam, n hai !
    ada suggestion lappy tak utk budget student cam sy ni? below rm 1500, i dont have any idea. yang penting boleh pakai utk kegunaan student, thats all :)

    ReplyDelete
  9. Salam n hai..

    ada suggestion tak utk laptop/notebook budget bawah rm1000 brand asus yang tak berat/hang kalau install autocad mapinfo spss n gis. Need it for the travelling purpose bila attending any conference.. Please email me at [email protected]... kalau boleh nak macam asus eee PC tu.. tapi tak sure bleh cater those software ke tak... thank you in advance.. appreciate much~

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum
    Motherboard laptop (brand toshiba) saya da masalah. Minta pendapat kamu sama da tukar Motherboard baru atau beli laptop baru ja.kalau nak beli baru budget sya kurang dr rm1300 ja. Required for data analysis using matlab and spss...harap boleh bg pencerahan utk masalah [email protected]
    sekian terima kasih...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..saya sekarang tengah cari laptop dengan bajet bawah RM2000..
    saya x pakai untuk heavy gaming tapi cukup sekadar nak main PES serta buat basic office work..
    sebelum ni saya pakai acer tapi tak tahan lama..kalau boleh nak yang tahan sikit..
    bleh saja email saya [email protected]

    ReplyDelete
  12. apa beza ntel dgn amd? mana yg terbaik?

    ReplyDelete
  13. Bole cadangkan laptop yg bagus utk sy. Kegunaannya lebih kepada online dalam masa yang lama. Dan editing adobe.Main game biasa-biasa je.

    ReplyDelete
  14. you'll purchase a laptop which you'll probably use for the next few years or so. So get it right the first time and browse through the available brands and see which offers the best hardware at the best price.Gameroe's Gaming Laptops Under 300

    ReplyDelete
  15. Great info! I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don’t know what to say except that I have  https://apexstat.net/leaderboards

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)