Saturday, March 26, 2011

malware dalam blog?

Malware.. satu program yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan trojan. bagaimanakah caranya untuk membasmi malware-malware ini. sama ada anda percaya ataupun tidak, .blogspot.com adalah host nombor 1 malware,Source. biarpun pada tahun 2008. akan tetapi, bagaimanakah malware-malware ini berfungsi didalam blog anda.?

malware-malware ini datangnya daripada embed-ing page itu sendiri, sebagai contoh didalam post virus hello saya sebelum ini menunjukkan bahawa AV yang mengesannya terlebih dahulu daripada host blogspot.com. tag-tag seperti iframe atau embed sebenarnya menggunakan external source. dan kadang kala. external source ini tidak seberapa elok/baik

oleh itu, cara untuk buang malware ialah kita remove link-link yang kemungkinan membawa masalah. perlu diingatkan, setiap link perlu disemak. anda boleh gunakan anti-virus anti virus yang bersesuaian untuk scan setiap link-link yang ada didalam blog anda, sebagai contoh, anda mempunyai link ke picture-picture yang anda ambil daripada image.google.com, akan tetapi, anda belum mengenali sumber-sumber picture tersebut sama ada baik atau buruk. anda perlu membuang segala url yang refering ke picture tersebut dan lakukan imbasan sekali lagi. bagi saya yang menggunakan avast. saya dapat melihat info berkenaan website-website yang mungkin diblock oleh AV saya.

selain itu, anda boleh menggunakan khidmat google untuk memeriksa blog anda mempunyai malware ataupun tidak, cara ini lebih mudah daripada menggunakan khidmat AV.

langkah 1: masuk ke https://www.google.com/webmasters/tools/, masuk menggunakan ID email anda.

Langkah 2 : klik add site, google akan meminta anda untuk verify website tersebut adalah kepunyaan anda.

Langkah 3 : setelah itu, anda akan masuk kedalam dashboard. bahagian panel ini akan menunjukkan tahap kemesraan blog anda dengan google. pilih diagnostic, kemudian klik malware.

Langkah 4 : selesai.

6 comments:

  1. Salam eDDY,

    aku dah buat, takde malware. tk kiriman yang ini mmg berguna betul!!

    DUNIACACAMARBA

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ttg info yg sangat berguna ini...mohon dikongsikan dgn pebaca blog saya...

    ReplyDelete
  3. @DCM..sori sb late bg tau sb nak bg confirm it works :)

    @mamadiana.. tq..Jgn lupe credit tau :) share2..

    ReplyDelete
  4. Nak share info ni boleh..nak paste kat blog saya..

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)