Saturday, March 26, 2011

Block-block dan terus block!!

hurmp...sedihnya bagi pengguna high speed performance computing mcam aku apabila terpaksa menggunakan netbook sebagai medium pengkomputeran.. ditambah pula kebanyakkan para-para blogger yang terlalu banyak widgetnye menyebabkan aku sukar untuk view content-content dalam blog dowang. atas sebab itu, aku introduce trick dan tutorial nie, buat pengguna-pengguna netbook yang mungkin kadang-kala........entah..
hahaha..admit it, aku nak PC...waiting bulldozer..waiting...

trick kali ini aku nak show cara-cara nak block certain-certain thing didalam website yang mungkin sumtime, berguna bagi anda semua. sebagai contoh, nak block music player yang apabila kita pause, well actually sebenarnya benda tue still buffering.. this cause bandwidth waste wooo.... jadi, apa cara yang sesuai untuk block certain-centain widget/thing didalam website-website yang yang kita lawat. trick ini sesuai untuk mereka yang kerap melawat same page.

Tutorial kali ini menggunakan mozilla firefox sebagai radas eksperiment. of-course, add-on diperlukan didalam menjayakan lagi trick ini, berikut adalah add-on yang anda perlu download terlebih dahulu dan of-course, jangan lupe restart mozilla firefox sebelum meneruskan ke langkah berikutnya. eddytech dah say bubye-bubye for a while kepada google chrome..but still, ada trick-trick akan dilakukan menggunakan google chrome.

Radas : Pelayar Mozilla Firefox, ataupun google chrome..IE? ntah.. not intresting.dan Ad-Blocker.

Langkah 1 : pergi kemana-mana blog,website untuk block certain-certain option

Langkah 2 : Hover mouse anda ke bahagian-bahagian yang capable untuk diblock, example, music box mcm kat bawah nie, kemudian klik pada sign block tersebut.
hover je pada bahagian2 yang menggunakan object div
Langkah 3 : seperti biasa, kekotak option akan muncul untuk anda set tahap blocknya.
Makin keatas, makin kurang sensitif blockingnya, example seperti image diatas, player tidak akan lenyap, akan tetapi buffering lagu akan distop. kalau anda pilih minpod.com, player dan hubungan connectivity ke "provider" player tersebut akan diblock. kemudian klik add filter

Langkah 4 : lihat hasilnya.. senyap........



---------------------------------------------------------------------------------------------------------
credit kepada owner blog ini.. sori buat page kamu as eksperiment...

8 comments:

  1. u pnya entri mmg bagus2 bro..thnx :)

    ReplyDelete
  2. @riff
    tq, terimas atas penghargaan anda :)

    ReplyDelete
  3. @Cik Ira Nur Heart :) :) :)
    @nadzirah ambik, share2 :)
    @nelly :) :)... sebarkan :) gud news for netbook user

    ReplyDelete
  4. eh hencik eddy..ini tiada kaitan dgn masalah saya tu..huhu..saya punya problem lain
    saya ada letak link dlm entry saya psl kamu ltk saya sebagai rakan kamu tu.tp x de entry yg mcm slalu sbb saya bz.....x sempat huhu

    ReplyDelete
  5. @ nup problm :) hehe.. btw... tq :)

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)