Sunday, March 6, 2011

"Bedah" Laptop anda untuk maintenance hardware

Wow, satu kerja gila sebenarnya kalau nak "bedah" laptop semata-mata nak tukar thermal paste mahupun mencuci habuk-habuk yang mungkin bersarang didalam cooling section. Tapi, itulah hakikatnya yang mungkin ada diantara kita tidak mengetahui bahawa, habuk-habuk yang terkumpul di bahagian penyejuk menyebabkan CPU kita menjadi a little bit panas kerana udara tidak mengalir keluar sepenuhnya. selain itu juga, thermal paste yang mengeras menyebabkan contact section antara CPU dengan heat-pipe menjadi kurang elok, kebiasaanya, kita selalu mendengar Desktop overhaul, kali ni, eddytech.my akan memperlihatkan snap-shot2 laptop yang di overhaul, laptop yang saya gunakan adalah acer aspire 4530. menggunakan CPU AMD turion yang berusia 3-4 tahun. kebetulan pula, CPU ini menggunakan teknologi hypertransport by AMD :).

tanpa membuang masa, berikut saya sertakan image-image yang dicapture.

image sebelum di overhaulkan.
Sebelum dibedah
mainboard acer aspire 4530
habuk yang terkumpul
Chipset + Graphic Processing Unit
Thermal Paste yang dah keras.


This is the result setelah di-overhaulkan :)
CPU yang dah seat lik ke tempat asal
Notice tak CPU head tue macam cermin :)

Additional:
Internal Guide Laptop ASUS K4AE Series yang sedang saya repair Hard Dics nya.
Asus K4AE Series hardware section
ASUS K4AE CPU section


Netbook Saya :) HP-Mini powered-by Intel ATOM
- biarpun menggunakan intel atom, tetapi netbook HP-mini ini agak panas bila dipegang ataupun sewaktu saya menaip diatas keypadnya dan paling annoying sekali, bahagian touch-pad yang meremangkan hujung jari apabila digesel-gesalkan :(
HP Mini BackPanel
Slot PCI-e untuk netbook HP

Setelah siap semua kerja-kerja overhaul dan pemasangan semula, saya boot-up computer tersebut dan try run Aida64 Extream untuk mendapatkan reading temperature dan testing stability laptop. berikut adalah result yang boleh saya conclude kan untuk anda semua.
1 : biarpun temperature mencecah hampir 90oC. akan tetapi, keyboard dan back-panel laptop still comfortable untuk disentuh, ini bermakna, sesuai untuk diriba dan ditaip-taip.
2 : exhaust fan laptop menjadi panas, ini bermakna, panas daripada CPU dihantar secara efficient keluar daripada laptop, angin yang keluar lebih banyak.

Specifikasi GPU
Sebelum Test Stability, Perasan bahawa CPU clock adalah rendah,
Stress yang menyebabkan temperature dan clock speed CPU meningkat ke tahap max
Penurunan suhu yang lebih drastik selepas pembersihan cooling


CPU AMD Turion ver lama memang panas, oleh itu, maintenance yang cukup lengkap diperlukan untuk menjaga kesejahteraan laptop. selain itu juga, untuk pengetahuan anda, Stress test yang kami lakukan adalah tanpa menggunakan cooling pad.

Maintenance hardware laptop perlu dilakukan oleh  mereka yang bertauliah/berpengalaman di dalam hardware dan pembukaan chasing laptop. chasing laptop jauh-jauh-jauh berbeza dengan penggunaan chasing desktop. oleh itu, JANGAN lakukan tanpa perhatian mereka yang lebih tahu. unless anda memang nak scarifies laptop anda untuk knowledge yang jarang dikuasai oleh sebilangan kita.

*Maintenance boleh dilakukan di kedai-kedai komputer yang bertauliah. remember untuk mendapatkan surat hitam-putih dan spec-spec anda untuk mengelakkan daripada pencurian.
**Maintenance hardware adalah digalak untuk dilakukan sekurang-kurangnya 3-4 tahun sekali bagi menjamin kesejahteraan laptop,

14 comments:

  1. xberani la nk bedah2 ni,kang salah bedah tmbh mslh..

    sy pn gune hp mini jugak,n mmg kalo gune lame2 keypad dye akan pns..huhuhu

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ANY SPAM WILL BE DELETE...
    adibah : sebab tue kena refer pada yang tahu..kalau x naya je

    ReplyDelete
  4. sy nk upgrade n cdg nk beli mainboard baru..

    Nak tnya cane nak tau processor yg sesuai tuk mainboard tu.. n kt patut tgk dr segi pe tuk tau keduanya spadan.

    ReplyDelete
  5. @anonymous...budjet anda berapa dan anda gunakan computer tersebut untuk apa.

    ReplyDelete
  6. hp mini ade slot pci-e ek???agak2 DELL Inspiron ade x slot pci-e???leh upgrade grafik

    ReplyDelete
  7. aku guna aspire 4741g..x ssampai setahun ,aku terus hantar maintenance sebab selalu sangat guna sampai banyak habuk melekat..berapa harga standard selalunya untuk maintenance laptop?

    ReplyDelete
  8. @anon : sy x sure...kena tgk full specification... sy x pasti adenye PCI-e 4 laptop..sb slot PCI-e laptop jenis x1, bukannya x16.
    @Famili Ceria : yang itu saya kurang pasti. sb sy buat sendiri je.. x tau lah berape chargenye.. tp mostly, might be RM50 above.. sb handling laptop lebih higher risk dr desktop

    ReplyDelete
  9. salam bro.. boleh mintak guide step-by-step nak bedah acer aspire 4530? saya punya ni macam dah penuh habuk, nak bersihkan tapi tak reti nak bedah.. kalau dah reply komen ni, sila inform saya via e-mail ya..
    nekoprog[at]gmail.com

    ReplyDelete
  10. insyallah, sekiranya saya mempunyai radas yang cukup, saya akan PM anda. :)

    ReplyDelete
  11. bro,saye guna acer 4530..nak tanye sjit,asal lambat loading bila nak buka function? kadang2 loading lama nak mampus..skng skng sye guna ram 3 gig n hardisk 352 gig..apa kah sebab memang tak dpt nak tampung atau pun rpm hardusk smakin low?

    ReplyDelete
  12. cuba lihat CPU utilization anda dahulu. gunakan task manager untuk membaca tahap CPU utilization anda. Sekiranya CPU utilization anda kurang(bagus), berkemungkinan sebab utama ialah berpunca daripada Operating System komputer anda yang mengalami masalah. Hard dics yang slow juga effecting performance komputer, tetapi didalam kes anda, CPU anda berada ditahap yang terbaik dan mampu hold banyak data2 penting

    ReplyDelete
  13. Dell has been able to provide top featured laptops at the best affordable prices available. https://www.rhythmoba.com/best-laptops-under-400/

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)