Friday, February 25, 2011

Tahukah anda bahawa start-up menjadi tempat terbaik bagi virus untuk berada didalam computer anda?

start-up merupakan satu daripada directory didalam windows yang dimana kesemua program-program yang perlu dimulakan ketika komputer anda hidup. segala program yang berada didalam start-up wajib di-run oleh operating system, hanya start-up yang dinyahaktifkan sahaja yang tidak akan dirun. start-up boleh mengandungi apa-apa sahaja program mahupun welcome text. start-up directory kebiasaanya mempunyai 2 kawasan untuk berfungsi, start-up didalam registry dan start-up didalam folder, untuk mengakses start-up didalam folder, anda boleh klik start menu - all program - startup (bagi pengguna windows 7). paste sahaja apa-apa file yang anda ingin letakkan didalam folder tersebut, file-file tadi akan dirun oleh operating system sebaik sahaja komputer anda dihidupkan.

windows menggunakan microsoft  configure untuk mengubah system-system start-up. akan tetapi, microsoft configure ini akan men"disablekan" start-up anda, bagaimanakah anda ingin nyah-aktif sesuatu program tersebut daripada start-up tanpa men"disablekan" program tersebut?
dengan menggunakan anvir task manager, anda boleh melumpuhkan virus mahupun mendelete virus-virus yang berkemungkinan menggunakan computer anda, selain itu juga, anda boleh memantau program yang mungkin sedang menggunakan internet anda. untuk perangan lebih lanjut, anda boleh layari website ini. anda boleh mendownload anvir Task manager pro disini.(take free)

1 comment:

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)