Thursday, February 24, 2011

Sembunyikan kesemua file personal anda dengan bertopengkan file lain

huh? kenape pelik sangat nama tajuk tuh??? dahlah, lupekan.... papepun(aku x reti eje eneyway :) ) saya ada satu lagi huge trick yang mungkin boleh dipraktikkan untuk anda. trick ini sangat berguna bagi mereka-mereka yang mungkin computernya berkongsi dengan saudara-mara,adik-beradik,anak-beranak,or suami-isteri. disini ada satu tutorial yang boleh menyebabkan data pribadi anda menjadi satu duri dalam komputer yang bermakna..ape aku bebel nie?? udah2, kita teruskan pada trick, no bebeling dah....ayoyo...

berikut adalah step-step utama yang anda perlu tempuhi dengan jayanya 
*Tutorial ini menggunakan image lain sebagai bahan menipu, anda boleh gunakan cara paling advance dalam post yang berikutnya..nantikan ianya menjelma dlm blog nie..

Step 1 : create satu folder baru didalam windows, sebagai contoh "Hide", kemudian copy satu image yang akan menjadi mangsa anda ke dalam folder yang anda create tadi, namakan image yang anda copy tadi sebagai "a", setelah itu, copy semua file-file yang anda ingin sorokkan disebalik gambar ayu tersebut.
Step 2 : setelah itu, create satu file zip, Setiap windows mempunyai own zip file, hanya perlu right click(bukan pada mana-mana file), pilih new, pilih zip archive, namakan zip tersebut dengan sbg contoh "c".
example

Step 3 : copy masuk semua file-file yang anda ingin sembunyikan didalam zip yang anda baru create tadi, jangan tertinggal sedikit pun, nanti kantoi, padan muke.. :) setelah anda copy semua kedalam zip tadi, bukak CMD.
Copy file-file yang ingin disimpan dalam zip tadi
Step 4 : masuk ke working directory sekarang, caranya dengan menaipkan ini :
*****WARNA HIJAU HANYA PENERANGAN,TAIP YANG WANE MERAH 2******
             cd C:\Hide   //gunakan nama Hide sekiranya folder yang anda create tadi bernama Hide.
             copy /b a.jpg + c.zip baru.jpg     // copy /b adalah syntax wajib, a.jpg adalah nama gambar yang akan menjadi mangsa manakala + adalah syntax wajib. c.zip adalah zip file yang mengandungi file2 yang ingin disembunyikan dan baru.jpg adalah file baru yang akan mengandungi image mangsa tadi dan file2 yang anda ingin sembunyikan.
CMD command line
Step 5 : satu image baru bernama baru.jpg akan dicreate, sekiranya anda double click pada image baru ini, ianya akan display gambar image yang telah menjadi mangsa anda sebentar tadi, untuk melihat isi didalam, anda perlu mendownload 7-zip disini(knp gune 7-zip, sebab 7-zip free).
double clicking pada image baru



Step 6 : right click pada image baru.jpg tadi, pilih Open With - Choose Default Program - satu windows baru akan keluar,pilih browse - pilih folder 7-zip - pilih 7zFM - OK - OK.
Selecting 7-Zip


Step 7 : sekali lagi, right click pada image baru.jpg itu tadi semua, pilih Open with - Choose Default Program - pilih "Windows Photo Viewer" - OK. kenapa anda perlu lakukan step 7 ini, kerana, sekiranya anda tidak melakukan step ini, setiap kali anda double klik image, image tersebut akan dibuka menggunakan 7-zip, step 7 ini membetulkan kembali keadaan supaya image dibuka dengan program yang sepatutnya.
defaulting back system
Step 8 : untuk mendapatkan semula data anda, lihat image dibawah ini,instruction dicaption image
right click arrow sebelah preview, pilih 7-zip file manager
  
7-zip File Manager akan keluar, pilih file yang anda ingin dapatkan, klik extract - klik OK.
Setelah itu,file anda akan timbul ditempat yang anda extract sebentar tadi.

Biarpun cara ini terbukti berkesan, akan tetapi, setiap perkara ada kelemahannya, kelemahan pertama yang akan timbul ialah file tadi akan mempunyai saiz yang besar sekiranya anda meletakkan banyak file didalamnya ataupun anda meletakkan file yang besar, contoh seperti dibawah, biarpun image tersebut sama, akan tetapi, image tersebut mempunyai saiz yang berbeza, sekiranya kedua-dua image dicopy ke dalam thumdrive, kontoi akan lebih terserlah kerana satu image mengambil masa yang lama dicopy masuk :)
ayookk..kantoi...

7 comments:

  1. ak x faham pon.
    macam mane bende ni berfungsi?

    ReplyDelete
  2. merge dua files, 1 files akan berada inside another files

    ReplyDelete
  3. alamak.cam salah buat je.saye da buat folder hide.dalam hide ni ada pic, ada file nk simpan, ngn satu folder lagi. Folder satu lagi ni igt nk buat zip, tp dia kate xleh ltak dlm archive sbb kosong? cmne? @_@

    ReplyDelete
  4. @shasha, insyallah shasha, saya akan cuba buat tutorial menggunakan video untuk trick ini

    ReplyDelete
  5. @arya..tq arya..basic je nieh... :)

    ReplyDelete
  6. wah cm best lh.thx 4 tutorial eddy

    ReplyDelete

Eddytech menggunakan sistem comment yang tidak memerlukan anda untuk memasukkan "captcha" bagi memudahkan eddytech untuk mendapat feedback daripada anda :)